| Hírek : Schumi és Senna ismét egymásra talált |
Schumi és Senna ismét egymásra talált
Alex 2006.11.18. 16:38

Nagyon tanulságos volt Schumi számára az 1993-as szezon, igazi váltóállítást jelentett. Arra sarkallta, hogy mindent kihozzon magából. Aki Sennával akar csatázni, az legyen gyors, erős és kitartó, végig maximumot nyújtva.
Patrese átkerült a Benettonhoz (Camel szerződése
volt), de esélye sem volt az egyre magabiztosabb és dominánsabb Schumacher
mellett, aki már megtanulta, megismerte a pályákat. Nem volt ritka, amikor egy
teljes kört adott Patresének, de az is megtörtént, hogy kettőt. Gondoljuk végig:
csak abban az esetben tudunk lekörözni valakit, ha körönként gyorsabbak vagyunk
nála átlagosan több, mint 1 másodperccel!
Dél-Afrika. A Benetton exkluzív
szerződése értelmében jobb, frissebb fejlesztésű Ford motort kapott, mint az a
McLaren, amely csak kényszerből, utolsó megoldásként választotta ezt a
motormárkát. Kyalamiban Schumacher keményen támadta Sennát, belülről megkezdte
az előzést, amikor a brazil becsapta előtte a kaput. A német hirtelen
menetiránynak háttal találta magát, fékezett, a motor lefulladt, és azonnal
kiesett. Senna később félrevonta Schumachert, hogy helyreigazítsa, amiért olyan
veszélyes manőverrel megtámadta. Ez volt az egyik jelentőségteljes pillanat, a
fiatal versenyző önbizalmának megingatása, ami meghatározó lehetett volna jövője
szempontjából. Senna nehezen tűrte az útjába álló lelkes fiatalokat (lásd 1993
Suzuka: az újonc Eddie Irvine felpofozása). Brazíliában a felszáradó pályán
egyre jobban javultak az esélyei, a futam végén már a harmadik helyre tornászta
fel magát, azok után, hogy rosszkor, és rossz kerekeket kapott, s emiatt
visszaesett. Schumi autója lendületével az első kanyarban előzte le Herbertet
(Lotus-Ford), de a dolog még nem volt lefutva: Herbert vissza tudott vágni a
kanyarkombináció végén. Schumi ezt annyira szívére vette, hogy bődületes
sebességkülönbséget ért el a következő előzési alkalomnál, és szinte elsuhant
Herbert mellett.
Nagyon tanulságos volt Schumi számára az egész 1993-as
szezon, mert rányomta bélyegét a test-test elleni küzdelem, nem ritkán Ayrton
Sennával! Ez igazi váltóállítást jelentett Schumacher számára, mert arra
sarkallta, hogy mindent kihozzon magából. Aki Sennával akar csatázni, annak
nemcsak gyorsnak kell lennie, hanem erősnek is, kitartónak, végig a teljes távon
kell maximumot nyújtania. Senna köztudomásúlag annyira érezte a versenyt, és a
kanyarokat, hogy mindenkinél később mert fékezni. Aki felveszi a kesztyűt
ellene, annak először is magasabb mentális fokozatra kell kapcsolnia, kitolni a
lehetséges fogalmát, ehhez bátorság kell, és kifinomult érzék. Ez a
rabló-pandúrosdi nagyszerű iskola volt Schumacher számára. Itt csiszolódott ki a
jövendő bajnok versenyzői karaktere, a szívós Schumacher, mert a frászt hozza
rád, ha a tükörben meglátod, valamint igen nehéz megelőzni, mivel nagyon későn
fékez, és merészebben veszi a gyors kanyarokat. Ez eddig kétféle stílusra utalt,
Schumacherben viszont egyesültek, és tisztán látszott, hogy ő lesz majd Senna
keresztje a következőkben. (Mindenkit le lehet győzni, mindenkinek eljön a maga
keresztje. Laudának Prost, Prostnak Senna volt a végzete.)
Donington
Parkban futották az Európa Nagydíjat. Ez a nagyszerű pálya csak most érdemelte
ki a Forma-1-rangját. Az edzéseken a Williamsek mentek a legjobban (minő
meglepetés), a szárazra változó pályán. A futam napjára azonban igazi angol
időjárás köszöntött mindenkire, ködös, esős, barátságtalan. Senna kiválóan ment,
az első körben három ellenfelét előzte le, és végig vezetett. Schumacher egy
ideig az élbolyt próbálta kergetni, de valami gondja lehetett, vagy a pályával,
vagy az idővel, vagy az autóval. Meglepetést okozva kicsúszott a kavicságyba, és
ott ragadt. Forgatta még a Benetton kerekeit, értelmetlenül, nem akarta elhinni,
ami történt. Három futamból csak egyszer szerzett pontot.
 |
Alig várta már San Marinót, valahogy szerette, kedvelte
azt a pályát. Imolában az időjárás megváltozott a verseny közben, Senna autója
felmondta a szolgálatot, Hill ütközött, Prost könnyen nyert, Schumacher 32
másodperccel mögötte második lett. Tíz pontja volt, két dobogós hely 4
versenyből, tehát kezdte javítani a mérlegét.
Barcelona volt soron,
melegben, szélcsendben. Hill támadta Prostot, tíz kört vezetett is, de kocsija
elromlott, Prost maradt az élen, utána jött Senna és Schumacher. A verseny
érdekes kergetőzéssel telt, Senna körülbelül 500 méterrel volt Schumi előtt, aki
igyekezett minél közelebb kerülni hozzá. 10-12 kör alatt tudott hozni rajta két
másodpercet, nagy erőfeszítések árán. Kérdés volt, hogy megéri-e az autót
erőltetnie, és kockáztatnia? Egészen közelre feljött Senna mögé, amikor
utolérték Zanardit (Lotus). Az olasz pilóta a lekörözés segítésére
félrehúzódott, de motorja éppen akkor robbant fel, átláthatatlan füstfelhőt
eregetve. Schumi pont mögötte ment, teljesen elvakultan kifutott a pályáról, és
alig tudott visszakecmeregni. Ezzel végleg leszakadt Senna mögül, de nini,
mégiscsak hajrázott utána. Schumiban ez is jó, nem szegi kedvét a reménytelen
helyzet, ha túl nagy hátrányba kerül, akkor is maximálisan hajt. Mert mit lehet
tudni, ugye? Az utolsó körben is bármi történhet az ellenféllel, és akkor
számít, hogy utoléri-e a végső pillanatban vagy sem.
Barcelonában Schumi
kihajtotta magából a futam leggyorsabb körét (1'20.989 = 211.006 km/h) -
miközben lényegében behozhatatlanul messze, 11 másodperc hátrányban volt Senna
mögött. Nézzük csak, hogyan állt a világbajnokság ponttáblázata: Prost 34 pont -
Senna 32 pont - Schumacher 14 pont - Hill 12 pont (stb.)
Monte-Carlo jó
alkalom azoknak, akik motorerő hátrányuk ellenére képesek kiugró teljesítményre,
esély a kisebbeknek. (Sennáról sokan tudják, hogy 6-szor nyert Monacóban. De azt
sokan elfelejtik, hogy 1993-ban már csak szerencsével nyert Ayrton. A
nemzedékváltás jeleként itt volt Schumacher. Ahhoz, hogy Senna hatodszor is
nyerni tudjon, ki kellett esnie előle egy fiatal, ambíciózus pilótának, pont
annak, akiről ez a dokumentum szól)
Prostot stop&go büntetésre
ítélték, mert bemozdult a rajt előtti pillanatban. Schumacher örökölte meg a
vezetést, mögötte jött Senna. Itt már nincs helye mellébeszélésnek, ez kérem
nyílt szkanderozás a javából. Schumacher erre várt, élesben mehet Senna ellen.
Elő is vette minden vezetéstechnikai tudását. Nézzük csak, mit mutatnak a
tények, azaz mit mértek a stopperek, milyen köröket mentek ők ketten 1993-ban
Monacóban!
mi is volt az előzmény?
Schumi Senna (kül) Előnye: 1 kör 1'32,545 1'34,119 -1,574 -1,574 2 kör 1'27,405 1'28,034 -0,629 -2,203 3 kör 1'26,638 1'27,463 -0,825 -3,028 4 kör 1'26,359 1'26,593 -0,234 -3,262 5 kör 1'25,861 1'26,634 -0,773 -4,035 6 kör 1'25,311 1'26,361 -1,050 -5,085 7 kör 1'25,027 1'25,388 -0,361 -5,446 8 kör 1'24,774 1'25,824 -1,050 -6,496 9 kör 1'24,298 1'25,660 -1,362 -7,858 10 kör 1'24,452 1'25,490 -1,043 -8,901 11 kör 1'24,792 1'26,047 -1,255 -10,156 12 kör 1'26,966 1'25,569 1,397 -8,759 13 kör 1'24,722 1'26,875 -2,153 -10,912 14 kör 1'26,187 1'27,044 -0,857 -11,769 15 kör 1'25,079 1'25,978 -0,899 -12,668 16 kör 1'24,475 1'25,674 -1,199 -13,867 17 kör 1'24,809 1'28,657 -3,848 -17,715 18 kör 1'24,177 1'26,279 -2,102 -19,817 19 kör 1'26,591 1'25,318 1,273 -18,544 20 kör 1'24,609 1'25,223 -0,614 -19,158 21 kör 1'26,356 1'24,919 1,437 -17,721 22 kör 1'24,755 1'24,582 0,173 -17,548 23 kör 1'24,647 1'24,462 0,185 -17,363 24 kör 1'24,968 1'25,205 -0,237 -17,600 25 kör 1'26,765 1'26,248 0,517 -17,083 26 kör 1'24,281 1'24,901 -0,620 -17,703 27 kör 1'24,762 1'24,812 -0,050 -17,753 28 kör 1'27,688 1'24,773 2,915 -14,838
Na de nézzük a tényeket: Sennával szembeni előnyét egészen
19 másodpercig felvitte! Itt az emberi tudás, tehetség nyilatkozott meg,
feltűnően. Schumi a huszonnyolc lefutott versenykörét (tehát pontosan 93.184 km
távot) 139.731 km/órás átlaggal futotta le. Pedig a Benetton tankja még több,
mint félig volt töltve akkor! A győztes Senna átlaga 138,83 km/óra volt, pedig ő
kiautózhatta azt a legutolsó literig...
 |
Montrealban a Benetton csapat nagy reményeket fűzött a
tökéletesített csúszásgátlóhoz. Ehhez képest úgy rajtolt el Schumi, mintha egy
széria Ford Mondeo lenne alatta, rengeteg helyet elvesztett azonnal. Ahogy
fogyott az üzemanyag a kocsiból, úgy feküdt egyre jobban a pályán, már Sennát
üldözte (megint egymásra találtak hát) és közel volt az előzési manőver
pillanata, amikor is a brazil autója lelassult, majd kimúlt. Senna át akart
menni Schumi előtt a másik pályaoldalra, majdnem összeértek, veszélyes pillanat
volt. Prost nyert, Hill lett a harmadik, a két extragyors Williams-Renault közé
ékelődött be a Benettonnal az ambíciózus német fiatalember. Második lett,
ragyogó eredmény, ilyen problematikus rajtolás után. Miközben a száguldó cirkusz
mezőnye már csomagolt, Patrese felvetette, hogy pihenésképp nézzék meg együtt a
várost. A gyermekarcú Schumacher ugyan talált egy német éttermet, de képtelen
volt igazolni, hogy elmúlt 21 éves, ezért a pincér még sört sem szolgált fel
neki. Schumacher: "A pincér nagyon felbosszantott, tipikus német, a
szabályaival."
Silverstoneban negyediknek kezdte a futamot, Hill,
Senna és Prost nyomában. Prost csak nehezen előzte meg Sennát, aki a maga módján
"betartott" neki, eközben Schumi felzárkózott Sennára. A Hangár egyenes végén
nagyobb lendületet ért el, megelőzte Sennát. A Ford újabb fejlesztésű motorjának
plusz 25 lóereje kétségkívül segített ebben. Mivel Hill motorja elfüstölt, Prost
megnyerte élete 50-ik (!) futamát, mögötte Schumi lett a második 7.6 másodperc
hátránnyal. Nézzük, hogyan állt a bajnokság ekkor: 1.Prost 67 pont - 2.Senna 47
pont - 3.Schumacher 30 pont - 4.Hill 28 pont - 5.Patrese 9 pont - 6.Brundle 9
pont.
Hockenheimben, a hazai pályán jól rajtolt, Hill után másodikként
következett. Prost és Senna majdnem összegabalyodtak a lassítónál, de mivel a
Williams szinte repült, Prostnak kevés idejébe került újra felzárkóznia, elment
Schumi mellett, és máris második volt. Öt perccel a vége előtt Hill defektet
kapott az élen, kiesett. A leintő bíró ezt állapíthatta meg: első Prost, második
Schumacher, harmadik Berger. (A futam anekdotájához írják azt a Ferrari zászlót,
melyen a csalódott szurkolók az ágaskodó lovat egy szomorú, lógó fülű csacsival
helyettesítették. Majd látni fogjuk, hogy ez a kedves csacsi milyen hatékony
vérátömlesztésen megy keresztül, három év múlva, egy MS monogrammot viselő
autóversenyző hathatós közreműködésével.)
A magyar verseny szemléltetett
valamit, egy képességet, ami csak a legnagyobbaknak adatik meg. Schumi az első
kanyart a 2. helyen vette be, tudjuk ez az, ahol lefelé kell menni, és úgy
jobbra fordulni - de ő rontott, szélesen fordult, fékeznie kellett, és pár
helyet rögtön elveszített. Hamar összekapta magát, rohant a többiek után, és az
egyenes végén - pont ott, ahol előtte rontott - nagy lendülettel kívülről
körbeautózta Bergert. Ez igen érdekes, hiszen ha valaki elront egy kanyart,
méghozzá majdnem végzetesen, akkor arra a szakaszra jobban odafigyel, gondolván,
hogy az "rázós ügy" számára. Schumi tudatosan azonnal lekaszálja a mumus fejét,
annál bátrabban megy ott, csakazértis. Nem hagyja magát megfélemlíteni. A
sietség megbosszulta magát, kipördült a sikán előtti húzós jobbosnál, de
visszatért, és megint elkezdte elölről a felzárkózást, már másodszor aznap.
Bergert utolérte, és vajon hol előzte meg? Hát a "bibis" részen, az első
kanyarban, lefelé menetben, alig fékezve, nagy lendülettel! Ezzel tudatosan
felülírja magában a kanyarokkal szembeni rossz előérzetét, ítéletét. Mindez
nagyon látványos volt, de sajnos hiábavaló, mert az autó megadta magát.
Schumi ezt a meghatározó fejlődést egy hagyományos, Ford
V8-as kocsiban érte le, amelynek nem volt számítógépes hajtásvezérlése, és
amelynek nem volt esélye arra, hogy versenyt nyerjen. A megmaradt számításba
jöhető fejlesztésük a csúszásgátló volt, amely rendszer a hajtott kerekek
egynemű kapcsolatát biztosította az úttal. A 72 kg-os német pilóta olyan
keményen és elszántan vezetett, hogy 5-ször futotta meg a leggyorsabb
versenykört a szezonban, (a többiek: Prost 6, Hill 4, Senna 1), elment a végső
határig, rángatta az ördög bajuszát rendesen, totálisan leterhelte a kocsiját,
ahhoz képest mégis befejezte a versenyeket!
Belgiumba ment a cirkusz - a
tavalyi nagy győzelem helyszíne, Shumi igyekezett ezt megismételni. De a rajtnál
ugyanaz a gond volt a kuplunggal, mint Montrealban - hátramaradt a körülötte
gyorsuló ellenfelek között, és kezdhette elölről a felzárkózást. Tizennyolc kör
kellett ahhoz, majdnem a fél táv, hogy felkapaszkodjon a harmadik helyre. Amikor
Prost visszatért a kerékcseréből, pont Schumi elé került. A Professzor vesztére
a német többlet lendülete és kockáztatási hajlama győzedelmeskedett felette, a
dombtetőn Schumi kifékezte Prostot, és a második helyen ért célba. A Benetton
alváza meglehetősen alacsonyra volt állítva, leütött, szórta a
szikrákat.
A parkerdőben létesített monzai pályán a 3.helyen kezdte meg a
futamot, Prost és Alesi mögött ment (Hill kerekén átugrott Senna, mindketten
leszakadtak). Az Ascari Varienté kanyarban előzte le Alesit (alighogy átjöttek a
híd alatt) - eközben Hill hátulról egyre jobban kezdett felzárkózni. Schumi
2.helye Prost mögött már bizonytalanná vált Hill nyomása alatt, és ekkor a V8-as
Ford motor felmondta a szolgálatot.
Emlékezetes marad az 1993-as
estorili verseny, ahogy taktikában megverte Alain Prostot, és megnyerte
nagydíjat. Többször is megnéztem a futamot, és nem bírtam rájönni, hol a fenében
nyert Schumacher 15 másodpercet. Talán időutazást hajtott végre? Rá kell
jönnünk, hogy gondosan elemzi előre a majdani kerékcserék folyamatát, elképzeli
amikor az ő kerekeit kicserélik, a többiek milyen gyorsan tudnak majd menni, és
hogy lehetne ezt a legkedvezőbb körben, tehát a legideálisabban kivitelezni.
Furcsa, de a mezőny nagyobbik fele nem töri ezen magát, tankolnak a féltávnál,
akkor cserélik a kereket is, és különben is majd meglátjuk, mintha a dolog
összetettsége, sok változója elrettentené őket. Gondolkodni se érdemes rajta?
Schumacher aprólékosan elemezi ezt a dolgot, időt és energiát szán rá, aztán a
versenyen egyszer csak testet ölt az elképzelés. Estorilban pimasz vigyorral a
szája sarkában megjegyezte, hogy autója jó, és mivel jövőre elektronikus
gázpedál és kipörgésgátló nélkül állnak rajthoz, még Sennának is fel kell kötnie
a nadrágját. Prost csendesen megjegyezte: "Most, hogy visszavonultam, Michael
lehet az utódom a trónon, mert tökéletesen érett a világbajnoki címre."
Suzukában volt egy incidense a Triangulum Sikánban, annyira összekoccant
Hill gépével, hogy hamar vége lett a versenyének. Komoly veszélybe került a
csapat számára a konstruktőri második helyezés, melyet már előtte óvatosan
kilátásba helyeztek. A McLaren jobban ment az év vége felé, megkapták a
fejlettebb Ford motort. A Benettonnál Suzukában aggodalom ült ki az arcokra:
Patrese bukott az edzésen, csak a gondviselés mentette meg, ehhez jött Schumi
ütközése a futamon. A nap végén az ellenlábas McLarenben Senna győzött - ez már
sok volt a rosszból. A McLaren 74 ponttal rendelkezett, a Benetton 72 ponttal.
(Most ne is beszéljünk az aktív kerékfelfüggesztésű, 158 pontos Williams
kocsikról.)
Adelaide volt csak hátra, egy gálafutam, lényegében tét
nélkül, mert már nagyokká váltak az egyéni összetettben a pontkülönbségek.
Senna, Prost, Hill volt az első három helyen, őket követte Schumi. Az autó
ezúttal is megadta magát, ki kellett állnia, rosszízű befejezése volt az
évadnak. A kommentátorok már kész voltak az elmélettel, széthajtotta kocsiját.
Engedtessék meg egy parányi megjegyzés a részemről, ha egy Forma-1-es kocsi
motorja jó, azt képtelenség a féltáv elérése előtt
széthajtani....
Félreértéshez vezet az a hevenyészett megállapítás, hogy
ő "csak" gyorsabb mint bárki más, és tör-zúz rohan előre, tessék íme itt van a
tipikus német munkamániás típus... Én ezen a jellemzésen csak nagyokat nevetek.
Szerintem gyakran visszafogja magát, és az a bizonyos Schumacher-effektus, amit
neki tulajdonítanak (az a körönkénti csaknem 1 másodperc, amennyivel gyorsabb
tud lenni) csak feltételesen igaz, erősen indokolt kockázat során. Enélkül is
gyorsabb, igaz nem 1 másodperccel. Viszont amikor kell, rögtön meg tudja
csinálni! Mintha Sennát és Prostot ötvözte volna, olyan versenyzővé vált. Ha ez
a kvalitás megnyilvánul, bizony kevés jóval kecsegteti az ellenfeleket. Egy
megbízható autóban ülő, gyors és a precizitásra motivált ember minimális esélyt
sem fog adni ellenfeleinek. Mit remélhetnek az ellenség sátrában?
Semmit.
Az 1993-as vb végeredménye:
1. Prost Williams 99 pont 2. Senna McLaren 73 pont 3. Hill Williams 69 pon 4. Schumacher Benetton 52 pont 5. Patrese Benetton 20 pont 6. Alesi Ferrari 16 pont
| |