| Hírek : Schumacher vs. Alonso: Most vagy soha! 2.rész |
Schumacher vs. Alonso: Most vagy soha! 2.rész
Alex 2006.09.04. 08:04

Michael Schumachert és Fernando Alonsót mindössze tizenkét pont választja el egymástól a szezon utolsó négy versenye előtt. Schumacher nem először van ilyen helyzetben, de vajon idén is képes lesz a fordításra, vagy elbukik a végső küzdelemben?
Kísért a múlt
Michael Schumacher nyolcadik bajnoki címe megszerzésére készül, ám nem lesz egyszerű számára ez a küldetés. A Ferrari német versenyzőjének eddig csak egy alkalommal sikerült megfordítania a bajnokságot a szezon utolsó négy versenyén, mikor 2000-ben Mika Haikkinennel vívott ádáz csatát a végső győzelemért. Akkor azonban jóval kisebb volt a különbség kettejük között négy futammal a szezon vége előtt, hiszen a McLaren finn versenyzője csak 5 ponttal vezetett Schumacher előtt. Az akkor harmadik bajnoki címére készülő Schumacher az utolsó négy futamot zsinórban megnyerte, mellyel az utolsó előtti versenyen, Japánban bebiztosította magának az első helyet az egyéni összetettben.
Schumacher első két bajnoki címét a Benetton (a Renault elődje) istállónál szerezte meg még 1994-ben és 95-ben. A német versenyző mindkét alkalommal vezető pozícióból (több mint tíz pontos előnnyel) várta a szezon utolsó négy megmérettetését, amely elégnek bizonyult ahhoz, hogy megtartsa elsőségét.
 |
1996-ban a Williams versenyzői vívtak csatát a bajnoki címért. 1997-ben viszont ismét feltámadt a Ferrari és vele együtt Schumacher. A német pilóta tíz pontos előnnyel várta a szezon utolsó négy futamát, ám Villeneuve folyamatosan faragott hátrányából, így az utolsó megmérettetést Jerezben csak egy pontos előnnyel kezdte meg Michael. Gondolom senkinek nem kell ecsetelni a történteket. Schumacher ütközött Villeneuve-vel: a Ferrari a kavicságyban ragadt, míg Jacques átadta a helyét a McLaren versenyzőinek, és szép komótosan befutott a harmadik pozícióban, mellyel megszerezte pályafutása első és egyetlen bajnoki címét a Forma-1-ben. A kanadai versenyző tehát fordítani tudott.
1998-ban a McLarenek feltámadtak, és Mika Hakkinen Jerezben szerzett elsőségét követően győzelmet győzelemre halmozott. A Ferrari már akkor is a szezon elején gyengélkedett, így Schumacheréknek keményen kellett hajtaniuk, hogy az évad során behozzák az első versenyeken begyűjtött tetemes lemaradásukat. Az utolsó négy verseny előtt Hakkinen 7 ponttal vezetett riválisa előtt, aki ugyan ledolgozta lemaradását, az utolsó két megmérettetésen ismét kikapott a finn pilótától. Hakkinen végül négy pontos előnnyel megszerezte pályafutása első bajnoki címét. A fordítás tehát elmaradt.
1999-ben Schumacher a Brit Nagydíjon eltörte lábát, így a feladat csapattársára, Eddie Irvine-ra hárult, aki kis híján megszerezte a Ferrari oly régóta áhított egyéni bajnoki címét. Az ír versenyző hét ponttal volt lemaradva Hakkinen mögött a szezon utolsó négy megmérettetése előtt, ám a szerencsének és természetesen a Ferrari taktikai előnyének köszönhetően az utolsó versenyt négy pontos előnnyel várta. A McLaren finnje azonban fordítani tudott, és az utolsó versenyen, a Japán Nagydíjon aratott győzelmével megvédte bajnoki címét. Hakkinen korábbi előnye ugyan csökkent, sőt vesztésre is állt, de végül megtartotta vezető helyét.
A 2000-es évről már beszéltük, Schumachernek ekkor sikerült először és eddig utoljára megfordítania a bajnokság állását az utolsó négy futamon. 2001-ben a Ferrari kimagaslóan teljesített, Schumacher már a Magyar Nagydíjon, négy futammal a szezon vége előtt bezsebelte a bajnoki címet, így az utolsó versenyekre nem maradt izgalom. 2002-ben szintén az olaszok voltak fölényben, ekkor egy versennyel később, a Belga Nagydíjon, három futammal az idény vége előtt dőlt el a bajnoki cím sorsa.
 |
2003-ban Kimi Raikkönennel gyűlt meg Schumacher baja. A McLaren finn versenyzője az utolsó futamig harcban volt a bajnoki címért, ám végül elbukott a rutinos rókával szemben. Schumacher ekkor kilenc pontos előnnyel kezdte meg az utolsó négy futamot, és bár előnye némiképp csökkent, megtartotta az első helyét, és bezsebelte ötödik bajnoki címét.
2004-ben szintén Schumacher dominált. A német versenyző négy futammal a szezon vége előtt negyven ponttal vezetett csapattársa, Rubens Barrichello előtt, így már a Belga Nagydíjon tudni lehetett, ki lesz a bajnok.
A tavalyi évben Fernando Alonso huszonhét pontos előnnyel állt az élen az utolsó négy futam előtt. Schumacher ugyan faragott hátrányából, Alonso már a Brazil Nagydíjon, két futammal a szezon vége előtt eldöntötte a bajnoki cím sorsát, és 23 évesen a Forma-1 történetének legfiatalabb bajnokává avanzsált.
Az utolsó négy állomás
A 2006-os szezon utolsó négy állomásának Olaszország, Kína, Japán, illetve Brazília ad majd otthont.
Olasz Nagydíj
Monzában minden bizonnyal a Ferrari lesz a favorit, hiszen az olaszok hazai közönség előtt bizonyítani szeretnének. A hétszeres világbajnok egyébként négy alkalommal (1996, 1998, 2000, 2003) győzedelmeskedett már Olaszországban, míg legnagyobb riválisa, Fernando Alonso még egyszer sem állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára Monzában. A Ferrari tizenhatszor aratott győzelmet az Olasz Nagydíjon, ám a Renault visszatérése óta még nem diadalmaskodott.
A Ferrari legutóbb 2004-ben Rubens Barrichello révén győzött hazai pályán, míg a tavalyi évben a McLaren kolumbiai versenyzője, Juan Pablo Montoya ünnepelhetett a dobogó tetején.
Az olasz ring eszi a gumikat, és karakterisztikájából (hosszú egyenesek, szűk lassítók) kifolyólag megköveteli az erős motorokat. Sem a Ferrari, sem a Renault nincs gondban a motorerő terén, ám a Bridgestone és a Michelin közti különbségek döntőek lehetnek, különösen a franciák számára, akik a Fellebbviteli Bíróság jogerős határozata alapján nem használhatják az általuk kifejlesztett ellensúlyos lengéscsillapítót, mely elvesztése egyesek szerint körönként akár három-négy tizedmásodperc veszteséget is jelent számukra.
 |
Kínai Nagydíj
A sanghaji pálya kétéves történelme során először a Ferrari versenyzője Rubens Barrichello, tavaly pedig a Renault spanyolja Fernando Alonso állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára. Kína biztosan nem tartozik Schumacher kedvenc pályái közé, hiszen a német versenyző még egyetlen alkalommal sem szerzett pontot a 2004-ben debütált ringen. Két évvel ezelőtt egy kicsúszás okozta a vesztét, míg tavaly még csak az első tíz közé sem tudott kerülni. A hétszeres világbajnok éppen ezért óvatosan készül a Kínai Nagydíjra, mert eddig úgy tűnik, átok ül rajta Sanghajban.
Eközben Alonso tavalyi sikerét követően bizakodva várja az idei versenyt, ahol a Ferrari 2005-ben rettenetesen gyengén teljesített. Ha az Olasz a Ferrari, akkor Kína a Renault pályája, ám természetesen itt is komoly feladat hárul majd a gumigyártókra.
Japán Nagydíj
Japánban viszont ismét Schumacher lesz a favorit. A Ferrari versenyzője nem kevesebb, mint hat alkalommal (1995, 1997, 2000, 2001, 2002, 2004) állhatott már fel a dobogó tetejére, így ebben az évben is komoly eséllyel pályázhat a győzelemre. Eközben Alonso itt sem szerzett még győzelmet, ám ennek ellenére nem lehet azt mondani, hogy ne lenne esélyes a szuzukai ringen.
A tavalyi évben remekül szerepelt a Renault, és Fisichella kis híján megszerezte a futamgyőzelmet, ám Raikkönen az utolsó körben parádés manővert bemutatva átvette tőle az első helyet, és megszerezte a győzelmet. Japánban többször is volt már esős futam, ami szintén megkeverheti a lapokat. Bár Schumachert hatalmas esőmenőnek tartják, a Magyar Nagydíjon bebizonyosodott, hogy a Michelin esős aszfaltra alkalmatos abroncsai jelenleg verik a Bridgestone termékeit.
 |
Brazil Nagydíj
A tavalyi évvel ellentétben idén a Brazil Nagydíj ad otthont a szezon utolsó megmérettetésének. Schumacher négy alkalommal (1994, 1995, 2000, 2002) győzött már Interlagos-ban, míg Alonso egy elsőséggel sem büszkélkedhet. A tavalyi futamot a McLaren duója, Juan Pablo Montoya és Kimi Raikkönen zára az élen, míg Alonso Schumacher előtt a harmadik pozícióban végzett. 2004-ben szintén Montoya ért célba elsőként a Williams színeiben, míg Alonso akkor is megelőzte Schumachert.
A Brazil Nagydíjon az óramutató járásával ellentétes irányban köröznek a versenyzők, ami szintén megnehezíti majd a dolgukat, míg a puklis aszfalt is gondot okozhat a csapatoknak a helyes beállítások megtalálásakor. A gumiválasztás itt is kulcsfontosságú lesz, különösen, ha a hétvége folyamán esetleg elered az eső, és kevesebb időt tölthetnek a pilóták ideális körülmények között az aszfalton.
A második pilóták szerepe
 |
Alonso és Fisichella a dobogón |
|
Eddig javarészt Alonso és Schumacher párharcáról beszéltünk, de nem szabad elfeledkezni arról, hogy a konstruktőrök között is bajnokot fognak avatni az év végén. A Ferrari jelenleg két ponttal van csak elmaradva a Renault mögött, ám a legutóbbi versenyeken hihetetlen tempóban érkezett meg a franciák nyakára.
És itt jönnek képbe a csapatok második számú versenyzői, Giancarlo Fisichella és Felipe Massa, akik szintén hatalmas csatát vívnak egymással. A másodhegedűsök nem csak a csapatnak, hanem márkatársuknak is rengeteg segítséget nyújthatnak, hiszen ők is pontokat csenhetnek el csapattársuk riválisától, ezzel megkönnyítve kollégájuk életét.
Az utóbbi versenyeken Massa rendre felülmúlta Fisichellát, ami a pontok állásában is megmutatkozott. A Ferrari rohamlétekben zárkózott fel a Renault-ra, míg Schumacher is megközelítette Alonsót, noha a spanyol a Török Nagydíjon ismét növelte előnyét, és jelenleg tizenkét ponttal áll az élen az egyéni pontversenyben.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F. Massa |
0 |
4 |
4 |
9 |
15 |
20 |
20 |
24 |
28 |
36 |
42 |
50 |
52 |
62 |
G. Fisichella |
0 |
10 |
14 |
15 |
18 |
24 |
27 |
32 |
37 |
43 |
46 |
49 |
49 |
52 |
Különbség |
0 |
6 |
10 |
6 |
3 |
4 |
7 |
8 |
9 |
7 |
4 |
-1 |
-3 |
-10 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zárszó
A bajnokság továbbra is kiélezett és teljesen nyitott. A szezon utolsó négy versenyén azonban el fog dőlni mindkét bajnoki cím sorsa. Bolondság lenne jóslatokba bocsátkozni a párharcok végkimenetelét illetően, de egy biztos: parádés lesz a 2006-os Forma-1-es szezon végjátéka, függetlenül attól, ki gyarapítja bajnoki címeinek számát.
| |