A forma-1 világa
Eredményjelző

     
óra
>
     
Menü
     
Pilóták
Pilóták 1. Fernando Alonso 134p 2. Michael Schumacher 121p 3. Felipe Massa 80p 4. Giancarlo Fisichella 72p 5. Kimi Räikkönen 65p 6. Jenson Button 56p 7. Rubens Barrichello 30p 8. Juan-Pablo Montoya 26p Istállók Renault F1 206p Ferrari 201p McLaren-Mercedes 110p
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
szavazatok
Lezárt szavazások
     
Számláló
TRY.HU
     
Zene
<bgsound src="http://live.juventus.hu:8000/live.m3u" loop=true>
     
Az oldal lelke
 
     
Quad
     
Banánfickó
 
     
Kyle
     
Danubiust halgat
     
Hastánc
     
DJ
     
Cicik
     
Amit ma megtehetsz

     
Békák
     
Monalisa
     
Horrorra akadva
     
Hírek
Hírek : A Renault tanácstalan, és hajtja a bosszúvágy

A Renault tanácstalan, és hajtja a bosszúvágy

Alex  2006.09.03. 11:15

 

 

Először nyilatkozott az ellensúlyos lengéscsillapítók ügyéről a Renault mérnöki gárdáját irányító Pat Symonds, mióta az FIA végleg betiltotta az eszközt. A szakember keserűen és tanácstalanul áll a döntés előtt, neheztel a Ferrarira, és ígéri: a Renault sebzett vadként vág vissza a sérelemért.

Miután az FIA Fellebbviteli Bírósága kimondta a végső szót az ellensúlyos lengéscsillapítók ügyében, végleg szabálytalannak minősítetve a Renault által kifejlesztett eszközt, a gárda vezetői kerülték a sajtóval való találkozást az isztambuli hétvégén.

Még az FIA eljárását korábban keményen bíráló Flavio Briatore csapatfőnök is csupán egy-két megjegyzést tett olasz újságíróknak, nem látván értelmét a megmásíthatatlan döntés miatt parttalan nyilatkozatháborúnak.

A csapat műszaki igazgatója, Pat Symonds azonban megtörte a csendet, és a futam után az autosport.comnak adott interjújában először beszélt részletesen az F-1 közvéleményét hetek óta foglalkoztató szerkezetről. A szakember nem rejtette véka alá az FIA döntése feletti csalódottságát.

"Olyan technológiáról van szó, melynek mi voltunk az úttörői, és növelte autónk teljesítményét" - kezdte mondandóját Symonds. - "Teljesen ártalmatlan technológiáról van szó, ezért rendkívül sajnáljuk, hogy a szezon közben egyszer csak a betiltották. Egyáltalán nem gondolom, hogy eltúloztuk volna a reakciót."

Mint ismert, az ellensúlyos lengéscsillapító néven elhíresült eszköz egy olyan, kb. 10 kg-ot nyomó súly, mely az autó orrában elhelyezett csőben mozog függőleges irányban, hogy ellensúlyozza a kerekek horizontális rezgését, kiegyenlítse a gumik futófelületére ható terhelést, vagyis növelje a tapadást. A Renault tavaly, Brazíliában használta először, és később a sebességváltó fölött is elhelyezett egy hasonlót.

Symonds megerősítette: csapata körönként átlagosan mintegy három tizedet bukott a betiltásával. Arra a kérdésre viszont nem talál választ, mi volt az FIA valódi motivációja a hat másik istálló által is átvett technológia betiltására. A szövetség a Francia Nagydíj után kiadott, 20-es számú Technikai Direktívában mondta ki, hogy attól kezdve az eszköz illegális.

"A TD20 tulajdonképp nyíltan elismeri, hogy az FIA július 17-éig szabályosnak tartotta. Miért változtatták meg az álláspontjukat? Nehéz lenne megmondani. A TD20-ban azt írták, hogy csak akkor szereztek bizonyítékot arra vonatkozólag, hogy elsődleges célja aerodinamikai. De az ellensúlyos lengéscsillapító elsődleges célja nem aerodinamikai. Ha az aerodinamikai teljesítmény javul is, az csak véletlen."

"A legfurcsább az egészben, hogy e bizonyos TD20 után már nem is arról folyt a vita, hogy a lengéscsillapító elsődleges célja aerodinamikai-e vagy sem, hanem arról, hogy része-e a felfüggesztésnek? Meg olyasmikről, hogy előfutára-e az ikerkasztninak, vagy más hasonló szörnyűségeknek?"

"Végig az volt az érzésünk, hogy mozgó célpontra lövünk, amikor megpróbáltunk megcáfolni egy érvet, mert mindig mást húztak elő a kalapból. A védőbeszédünkben még azt is bizonyítottuk, hogy nem mozgó ballasztról van szó, pedig ezzel az ürüggyel meg sem próbálták megtámadni, olyan gyenge érv lett volna."

Symonds rámutatott: ha az FIA valóban azért tiltotta be egyik pillanatról a másikra az eszközt, mert tartott az ikerkasztnik kifejlesztésétől, akkor nem a legsportszerűbb utat választotta. Igazságosabb lett volna a következő szezontól kezdve tiltólistára tenni a technológiátmint ahogy 2004-ben a BAR elektrohidraulikus nyomatékelosztójával is tette.

A Ferrari csúnyán viselkedett

Noha maga is átvette a technológia használatát, a Renault bajnoki riválisa, a Ferrari rögtön az ügy kirobbanása után az FIA pártjára állt. Sőt, Ross Brawn, a maranellóiak technikai igazgatója többször is keményen bírálta a Renault-t, amiért megkérdőjelezi az FIA állásfoglalását.

Mi több, Brawn szerint a Renault-nak a Technikai Szabályzat 2.4-es pontja alapján már tavaly szeptemberben, előzetesen ki kellett volna kérnie az FIA véleményét az eszköz legalitásáról. Ez a pont kimondja: az autók szabályosságát mindig a csapatnak kell biztosítania, és ha az előírások egy része nem egyértelmű, az FIA-tól kell kérnie a tisztázását.

Symonds ezt az érvet dühösen utasítja el. "Javítsanak ki, ha tévedek, de a Ferrari is használta a lengéscsillapítót, nem? És ők éltek a 2.4-es ponttal? A Ferrari az egész üggyel kapcsolatban nem viselkedik tisztességesen. Ha valaki most szállt volna le a Marsról, és beleolvasott volna az újságokba, azt hinné, még a Ferrari került hátrányba. Nevetséges."

"A 2.4-es pont egyértelmű. Lehetővé teszi, hogy kérdéseket tegyünk fel, ha kétségeink vannak egy alkatrész szabályosságáról. Nekünk semmilyen kétségünk nem volt. Mint ahogy Rossnak sem, hisz ő is alkalmazta az autóin. Azt hajtogatja, hogy 'Mi mindig kérdezünk, ha valamiben nem vagyunk biztosak.' Q.E.D. Ezek szerint nekik sem voltak kétségeik."

Symonds hozzátette: a Ferrari érvelése még két helyen sántít. A Renault ugyanis tavaly szeptember 13-án levélben kérdezte meg Charlie Whitingot, hogy újra el kell-e végezni az R25 elejének töréstesztjét, miután beépítették az ellensúlyos lengéscsillapítót.

Az FIA tehát tudott a rendszerről, mi több - egészen a júliusi, hirtelen pálfordulásig - szabályosnak tekintette azt. Májusban ugyanis valaki - valószínűleg a hondás Geoff Willis - kikérte az eszközzel kapcsolatban az FIA állásfoglalását. "És Charlie azt válaszolta ennek a valakinek, hogy a szerkezet legális. Ez a Fellebbviteli Bíróság tárgyalásán is elhangzott."

A kérdésre, hogy a Renault áldozatnak érzi-e magát, Symonds kijelentette: a csapatban inkább bosszúvágy munkál a döntés miatt. "Ha ilyesmin filozofálnánk, az elvonná a figyelmünket a munkáról. Sokkal inkább megkettőzi az elszántságunkat. Olyan ez, mint mikor megsebzel egy vadat. Felbosszantod, és rád támad."

     
Ennyien már itt voltunk
Indulás: 2006-05-11
     
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
Szavazás
A legjobb csajok
Ki a legjobb nő a Barátok Köztben?

Tilda
Kinga
Zsófi
Noémi
Emma
Orsi
Zsuzsa
Nóra
Andi
Magdi néni
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Időjárás

Kis Hőtérkép

Kis Hőtérkép Magyarországról
     
Frissítésre uj vicces kép
     
Szavazz!
Lezárt szavazások
     
Gyerek

POQbum.com

     
Támogatók

 

                                                   

 

 
 
 
 
YOKOHAMA Rallylive
 
Maxx Speed Control
 
RALLYSZEM
 
     

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!